Mitä coachingista tulisi tietää ja ketä se hyödyttää? Avalaiset kertovat!

Coachingissa valmentaja eli coach, tukee ja auttaa valmennettavaa saavuttamaan tavoitteitaan. Coach ei anna suoria vastauksia tai neuvoja. Tavoitteena on tukea valmennettavaa löytämään itse omat ratkaisunsa.

Coaching perustuu tekniikoihin ja keskusteluihin, jotka auttavat valmennettavaa selvittämään mm. omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan sekä ratkaisemaan erilaisia haasteita. Työelämässä coachingista hyötyvät työntekijät, esihenkilöt ja johtajat sekä yritykset ja muut yhteisöt.

Coachingia voidaan käyttää tukemaan esimerkiksi henkilöstön osaamisen ja esihenkilöiden johtamistaitojen kehittämistä, uusiin tehtäviin valmistautumista tai vaikka oman polun löytämistä työelämässä. Ava-akatemiassa coachingia hyödynnetään monipuolisesti. Koulutuspäällikkömme ovat sertifioituja ammattivalmentajia.

 

Coaching vaikuttaa suorituskykyyn, mutta miten yritykset ja yhteisöt voivat hyötyä coachingista?

Ava-akatemian toimitusjohtaja, rehtori Pasi Haaponiemi: 

“Coachingin ja valmentavan lähestymistavan hyötyjä on tutkittu paljon viimeisten vuosien aikana. Niiden hyödystä yksilöiden lisäksi yrityksille ja muille yhteisöille on vakuuttavaa näyttöä. Toista ihmistä arvostavana ja kunnioittavana lähestymistapana coaching toimii erinomaisesti tässä ajassa.

Suomalaisissa ja mm. Harvardin yliopiston yhteydessä toimivan The Institute of Coachingin tutkimuksissa on havaittu valmentavan lähestymistavan lisäävän yksilön minäpystyvyyden, autonomian, luottamuksen ja hyvinvoinnin tuntemuksia. Toisin sanoen sen on huomattu parantavan psykologista turvallisuutta, joka aktivoivana, rohkaisevana ja toimintaan ohjaavana tekijänä vaikuttaa suoraan henkilön suorituskykyyn.”

 

“Organisaation hyöty toteutuu yksilöiden lisääntyneen ymmärryksen, oppimisen, aktiivisuuden ja potentiaalin vapautumisen kautta.”

 

“Valmentavan lähestymistavan tarkoitus on saada aikaan tavoitteellista toimintaa. Ihmisten valtuuttaminen ja vapauttaminen tekemään parantaa organisaation suorituskykyä. Coachingin ja valmentavan lähestymistavan on todettu lisäävän itseohjautuvuutta ja yhteistyöhalukkuutta, parantavan vuorovaikutuksen laatua, edistävän halua kehittyä ja kehittää sekä nopeuttavan asioiden etenemistä.

Valmentava lähestymistapa on enemmän kuin menetelmä. Se on mindset, skillset ja toolset – taito ja tapa ajatella sekä kohdata toisia ihmisiä ja asioita. Vaikutukset näkyvät tavallisesti asiakaskokemuksessa asti. Johtamisen työkaluina coaching ja valmentava lähestymistapa auttavat edistämään yhteistä ymmärrystä poikkeuksellisella tavalla.

Coaching ja valmentava lähestymistapa mainitaan monien yritysten strategiakirjauksissa, koska ne auttavat ideoimaan ja sopimaan toimintatapoja, jotka mahdollistavat tavoitteiden saavuttamisen ja parantavat taloudellista tulosta.”

 

Mikä coachingissa on olennaisinta?

Ava-akatemian koulutuspäällikkö Niina Aaltonen:

“Olennaista on coachattavan potentiaalin ottaminen käyttöön ja katseen suuntaaminen tulevaan. Pysähdytään miettimään, miten toimimalla asiat etenevät. Keskustelujen aiheena voi olla monia teemoja hyvinvoinnista urapolkuihin.

Coach ei anna vastauksia vaan oivalluttaa. Kyse on valmiuksien kehittämisestä. Siinä voidaan käyttää tekniikoita, valmiita kysymyksiä tai edetä joustavasti. Myös välitehtävien avulla orientoidutaan tulevaan. Mielestäni esimerkiksi viisi tapaamiskertaa riittää jo aika hyvin. Siinä ajassa ehtii tutustua ja asiakas ehtii tehdä asioita sessioiden välillä. “

 

Mikä on coachingissa on parasta coachin näkökulmasta?

Ava-akatemian koulutuspäällikkö Mirka Redsven:

“Asiakastyössä coaching-menetelmää hyödyntäessäni olen saanut seurata, miten voimaannuttava prosessi kantaa. Jokainen coachattava on löytänyt ratkaisun haasteisiinsa ja nimenomaan omalla tavallaan.

Olen tuonut esille erilaisten työkalujen ja menetelmien avulla näkökulmia aiheeseen ja tavoitteeseen, jonka asiakas itse valitsee. “

 

“Lopputulos on aina asiakkaan itsensä piirtämä. Tulos tulee kuin itsessään, kun vain luottaa coaching-prosessiin.“

 

“On myös ollut hienoa huomata, että kun uudet kollegat ovat käyneet coaching-sertifioinnin, heidän tapansa vuorovaikuttaa muuttuu selvästi. Läsnäolo, luottamuksen rakentaminen, ja kuuntelutaidot ovat coachin tärkeimmät työkalut ja se näkyy todella konkreettisesti käytännön vuorovaikutuksessa. Suosittelen coaching-menetelmään perehtymistä ihan jokaiselle.”

 

Oletko kiinnostunut kuulemaan lisää Ava-akatemian coaching -palveluista?

Ota yhteyttä

Alkavat tutkinnot