Tempur on osa Somnigroup Internationalia, joka on maailman suurin vuodeteollisuuden valmistaja. Tempurin tuotteet perustuvat Nasan kehittämään teknologiaan ja ne valmistetaan Tanskassa.
Tempurin HR-koordinaattori Jenna Talvitie vastaa henkilöstöhallinnollisista asioista. Osa Tempurin työntekijöistä on suorittanut Ava-akatemiassa Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon eli JYETin. Mukana on ollut muun muassa myymäläpäälliköitä, apulaismyymäläpäälliköitä ja asiakaspalvelupäällikkö, eli pääasiassa esihenkilötehtävissä työskenteleviä. Hyvien kokemusten myötä henkilöstön kouluttautumista laajennetaan myös Liiketoiminnan ammattitutkinnon opintoihin.
Jenna Talvitie kertoo Tempurin henkilöstön kouluttautumisesta Ava-akatemiassa.
Minkälaisia tarpeita Tempurilla on henkilöstön kouluttautumiseen ja osaamisen kehittämiseen?
Haluamme tehdä asiat oikein ja välittää aidosti ihmisistä. Tempur on monella tapaa hieman erilainen toimija ja erottautuminen on meille tärkeää. Tämä näkyy myös henkilöstöratkaisuissamme. Meillä on halu kehittää työntekijöiden osaamista ja markkina-arvoa. Tavoitteena on, että kun työntekijä joskus lähtee meiltä, hänen osaamisensa ja mahdollisuutensa työmarkkinoilla ovat paremmat kuin meille tullessa.
Vaikka ollaan iso yritys, olisi jokaisen hyvä ymmärtää, miten eri osa-alueet, kuten liiketalous ja myynti, linkittyvät toisiinsa. Ne koostuvat monista pienistä kokonaisuuksista, jotka yhdessä rakentavat koko myyntiprosessin. Kokonaisuuksien hahmottaminen on tärkeää.
Opintoihin kuuluvat näytöt ja projektit avaavat usein ihan uusia näkökulmia työhön ja omaan osaamiseen. Oppii tarkastelemaan asioita ikään kuin puolueettomana havainnoitsijana ja ohjaamaan tekemistään järjestelmällisemmäksi.
Minkälaisia kokemuksia teillä on ollut JYETistä osana henkilöstön osaamisen kehittämistä?
Meillä halutaan antaa ihmisille mahdollisuuksia. Kun löydetään hyvä tyyppi, jolla on potentiaalia, ei tuijoteta pelkästään papereita vaan katsotaan sitä, mitä mahdollisuuksia on. Työnantajana meidän tehtävänämme on perehdyttää ja myös kouluttaa.
Tässä JYET on toiminut tosi hyvin. Meillä on toki muitakin osaamisen kehittämisen keinoja, mutta aika moni meidän porukastamme on lähtenyt JYETin kautta hakemaan sitä liiketoiminnallista näkökulmaa, erityisesti esihenkilötehtävien tueksi. JYET on palvellut tässä tosi hyvin.
Miten oppisopimus opiskelumuotona on palvellut tarpeitanne?
Oppisopimus on ollut tosi hyvä ja matalan kynnyksen tapa kouluttautua. Siinä kaikki voittavat, sillä se on yritykselle edullinen ja opiskelijoillekin tosi mieleinen vaihtoehto.
Olemme huomanneet, että monelle on iso kynnys lähteä yksin koulutukseen mukaan. Mutta kun mukana on useampi kollega samasta yrityksestä, vaikka eri toimipisteistäkin, niin se tuo tosi paljon tukea ja madaltaa aloittamisen kynnystä.
Minkälaisia suunnitelmia teillä on henkilöstön osaamisen kehittämiseen tulevaisuudessa?
Meillä on myyjinä paljon hyviä tyyppejä, joilla ei välttämättä ole alan koulutusta. He saattavat olla jo erinomaisia myyjiä ja työntekijöitä muutenkin, mutta haluttaisiin tarjota heille mahdollisuus saada virallinen pätevyys työn ohella. Lisäksi he saisivat laajempaa ymmärrystä myös liiketalouden puolesta. Tämä toisi lisäarvoa sekä heille itselleen että yritykselle.
Liiketalouden erikoisammattitutkinto taas voisi sopia niille, joilla on jo enemmän kokemusta ja osaamista, ja jotka kaipaavat jotain vähän syvempää tai erikoistuneempaa.
Miten yhteistyö Ava-akatemian kanssa on sujunut?
Yhteistyö on sujunut hyvin. Kommunikaatio on kaikissa suhteissa tärkeää ja se on toiminut tosi hyvin. On hyvä, että meillä on tietyt yhteyshenkilöt, joiden kanssa asioida.
Olemme saaneet hyviä vinkkejä siihen, miten voimme tuoda esiin ja kertoa henkilöstölle näistä koulutusmahdollisuuksista. Lisäksi meille on annettu selkeä kuva siitä, mitä tapahtuu seuraavaksi. Yritysmaailmassa on harvoin sellaista, että joku toimii mukavan tasaisella tahdilla, vaan kaikki tapahtuu joko heti tai sitten tosi hitaasti.
On ollut tosi mukavaa, ettei asiat ole jääneet paikalleen junnaamaan, vaan kaikki on edennyt selkeästi ja hyvässä tahdissa.
Jos jotain kysyttävää tai tarkennettavaa on ollut, asioihin on reagoitu nopeasti.