Avan 5 vinkkiä lomaltapaluuseen

Töihinpaluu on elämänmuutos!

Paluu työhön on jo takana tai edessä tai juuri nyt meneillään.
Joku palaa lomalta, vanhempainvapaalta tai vuorotteluvapaalta, toinen pitkältä sairaslomalta.

– Miltä sinusta tuntuu palata töihin tai aloittaa uusissa tehtävissä?

Työhönpaluu vai lomastapalautuminen?

Sanotko: pitää mennä töihin vai saa mennä töihin?

Oletko sinä intoa täynnä kuin ilmapallo? Loma on vihdoin ohi, pääset työn rytmiin, työn kimppuun toteuttamaan itseäsi, nauttimaan ja saamaan aikaan jotakin kivaa! Pidä kiinni tästä fiiliksestä! Muista, mikä saa sinut innostumaan, syttymään, palamaan ja loistamaan.

Lievä ahdistuksenpoikanenkin on luonnollista. Omasta aikataulusta tai aikatauluttomuudesta luopuminen ja jonkun muun määrittelemään säännöllisyyteen mukautuminen voi aluksi hieman sattua. Tämä tunne voi olla oppaanasi työssä tänä syksynä. Jos ahdistus ei helpota, mieti, mistä se viestii, mitä sinun on syytä varoa, muuttaa tai mihin sinun kannattaa ryhtyä, jotta työssäkäynti olisi maistuvaisempaa? Mihin asioihin voit itse vaikuttaa, ja kuka voi, jos et sinä? Pidä hyvä huoli jaksamisestasi, siinä olet itse avainasemassa.
Jos ahdistus ei helpotu, itkettää tai uni ei tule, hae apua.

Millainen syksy meillä on edessä?

Joku ”tietää”, että edessä on haasteellinen syksy. Saanko sanoa haasteellinen, vai oletko allergisoitunut sille? Pyrimme olemaan niin trendikkään positiivisia, että mikään ei enää saisi  olla vaikeaa tai hankalaa, vaan elämäntilanteet ja tekemiset ovat haasteita, joihin tartumme innokkain mielin.

Positiivisuutta moititaan joskus sinisilmäisyydeksi, jonkun mielestä se on naiivia ja lapsellista, tyhmääkin. Entä kääntäen: onko negatiivisuus fiksuutta? Myönteistä kohti on useimmiten mukavampi matkata, eikö? Mieli ja aivot on metka vekotin, jota voi ohjailla ja opettaa, niin että elämämme helpottuu ja toimintakykymme säilyy ja parantuukin.

Havainnollistan tätä ohjailua esimerkeillä. Miten sinun mielesi reagoi, kun sanot näin?

  • Syksystä tulee raskas taivallus.
  • Syksystä tulee jännittävä seikkailu.
  • Syksystä tulee koettelemus.
  • Syksystä tulee uudenlainen kokemus.

Nämä saattavat kaikki olla totta, ja kenties jokaisesta heräsi erilainen mielikuva. Uudelleenmäärittelemällä (kuulostaako se paremmalta kuin positiivisuuspuhe?) vaikutat mielikuviin, ajatuksiin, tunteisiin ja toimintaan. Mitä tunnelmia ja odotuksia sinä haluat edistää? Miten sinä valitset sanasi niin, että kannustat itseäsi? Ja muita!

Ajattele, ennen kuin puhut, ettet puhu, mitä ajattelet.

Olen kuullut myös, ettei kannata uskoa kaikkea mitä ajattelee. Ajattelu on sisäistä puhetta, ja joskus se on aikamoista! Kuuntelet sitä päivät pitkät, joskus öisinkin. Puhutko samoin muillekin?

Harkka

Pieni harjoitus, jonka tekemiseen menee noin kolme minuuttia. Harjoitus on peräisin Heikki Peltolan kirjasta ”Jokaisella on juttunsa”.

Tarvitset myös kynän ja paperia, kolme noin postikortin kokoista lappua riittää, voit leikata A4 vaikka kolmeen osaan.  Kirjoittamalla tämän harjoituksen teho ja vaikutus on ihan toista kuin jos vaan ajattelet.  Vastaa pelkästään kysymykseen, älä tuhlaa aikaa kirjoittamalla kysymystä ylös.

Klikkaa tästä yhden minuutin ajastin käyttöösi, kun aloitat:

Kirjoita yhden minuutin ajan lapulle asioita,
1. jotka ovat mielestäsi PARASTA työssäsi –
2. jotka sinua NYPPIVÄT työssäsi –
3. jotka haluaisit työssäsi MUUTTAA –

Hienoa!

Miksi pitää kirjoittaa, miksei riitä pelkkä ajatteleminen? Kun kirjoitat, kiteytät ajatuksesi, saat niistä paremmin kiinni. Voit myös katsoa niitä jälkikäteen. Otat kirjoitetun tekstin myös vakavammin kuin pelkät ajatusvilahdukset. Tämä harjoitus voi nostaa tietoisuuteen asioita, jotka ovat merkityksellisiä, joihin voit kenties tarttua ja saada muutosta aikaan.
Miten hyödynnät tämän?

Lähetä palaute tessi.ranta-aho@akatemia.fi harjoituksesta, tai kerro, mitä hyvinvoinnin estettä haluaisit jatkossa käsitellä.

Entä ne 5 vinkkiä lomasta palautumiseen?

Kotona

  1. Koko jaksamisen A ja O: säännöllinen unirytmi ja riittävä yöuni.
  2. Kunnollinen, riittävä aamiainen (Ei, kuppi kahvia EI riitä hyvän päivän aloittamiseen!)
  3. Juo vettä heti aamulla.
  4. Ulkoile! Hapen haukkaus tekee hyvää ihan joka päivä.
  5. Löydä mielekästä, palauttavaa tekemistä työn ulkopuolella. Kuvittele, että elämässä on muitakin kivoja asioita kuin loma!
    Bonusvinkki: Juo vettä!

Töissä työpaikalla tai etänä kotona

  1. Suunnittele ja priorisoi työsi ja työpäiväsi ja pidä suunnitelmasta kiinni.
  2. Pidä taukoja, edes pieniä – nouse tuolistasi tai istu vaihteeksi, heiluta käsiä ja kääntele päätäsi. Yllätyskyykky!
  3. Juo vettä pitkin päivää.
  4. Muista syödä lounas. Kevytkin lounas riittää, jos työsi ei ole fyysisesti raskasta. Juttele samalla työkavereiden kanssa.
  5. Lopeta työt, kun työaika loppuu, ei sitten kun kaikki työt on tehty, ellei työsopimuksessasi ole sovittu niin.
    Bonusvinkki: Juo vettä!

Loppujen lopuksi hyvin yksinkertaista, samoja kuin aina ennenkin. Jos koet nämä hyviksi, mikä estää toteuttamasta?

Kun kaipaat rentoutumista, kuuntele tämä. Kestää vain alle 4 minuuttia.

Upeaa syksyn tuloa, uusia haasteita ja oppimisen iloja!

Tessi Ranta-aho
valmennusasiantuntija
Ava-akatemia

Alkavat tutkinnot