Yrittäjän henkilöbrändi tukee menestystä – 5 vinkkiä

Jos vedetään mutkat suoriksi, henkilöbrändi tarkoittaa ihmisen julkista kuvaa ja mainetta. Vaikket olisi koskaan pysähtynyt ajattelemaan henkilöbrändiäsi, sinulla on sellainen. Erityisesti yrittäjälle henkilöbrändi voi olla yksi tärkeimpiä markkinoinnin tukipilareita.

Henkilöbrändäyksen käsite juontaa juurensa vuoteen 1997, jolloin liiketoimintaguru ja kirjailija Tom Peters esitteli ”Brand You” -filosofiansa artikkelissaan The Brand Called You. Petersin ajatus on, että oman henkilöbrändin kehittämiseen voi suhtautua samalla tavalla kuin yrityksen tai tuotteen brändäämiseen.

Internetin ja sosiaalisen median myötä henkilöbrändin merkitys on kasvanut ja mahdollisuudet henkilöbrändin vahvistamiseen monipuolistuneet. Ajatus henkilön tunnistettavuudesta ja hänen tuotteeseensa tai palveluihinsa liitetyistä ominaisuuksista on kuitenkin suorastaan ikiaikainen. Kaupungin taitavin mekaanikko tai mukavin kauppias ovat olleet loistavia henkilöbrändejä jo kauan ennen termin keksimistä tai sosiaalista mediaa.

 

Selkeästä henkilöbrändistä on hyötyä yrittäjälle

Henkilöbrändi antaa palvelulle tai yritykselle kasvot. Se herättää inhimillistä kiinnostusta ja luo lähestyttävyyttä yrittäjän tuotetta tai palvelua kohtaan.

Hyvä henkilöbrändi auttaa rakentamaan luottamusta asiakkaiden ja sidosryhmien keskuudessa. Kun yrittäjä on osannut tuoda arvonsa ja asiantuntemuksensa esiin aidolla ja persoonallisella tavalla, se saa asiakkaan tuntemaan vuorovaikutuksen molemminpuoliseksi ja turvalliseksi.

Vahva henkilöbrändi auttaa yrittäjää erottautumaan kilpailijoistaan ja löytämään oman, uskollisen asiakaskunnan.

Henkilöbrändi ei tarkoita sitä, että jokaisen tulisi olla somevaikuttaja ja jakaa kuvia aamupaloistaan. Sosiaalinen media voi olla tehokas väline, mutta suuretkaan seuraajamäärät eivät välttämättä takaa yrittäjän menestystä, jos yleisö on väärä.

Oman vapaa-ajan, perheen tai harrastusten ei tarvitse liittyä yrittäjän henkilöbrändiin millään tavalla, mutta brändi voi silti olla uskottava, kiinnostava ja aito. Yrittäjän henkilöbrändi voi rakentua vain oman tuotteen, palvelun tai asiantuntijuuden ympärille.

“The good news — and it is largely good news — is that everyone has a chance to stand out. Everyone has a chance to learn, improve, and build up their skills. Everyone has a chance to be a brand worthy of remark.” – Tom Peters

 

5 vinkkiä yrittäjän henkilöbrändin kirkastamiseen:

Tunne itsesi, arvosi ja yrityksesi tavoitteet

Henkilöbrändisi perustuu sinuun, joten itsetuntemus on tärkeää. Määritä selkeä ydinviesti: mikä tekee sinusta ja yrityksestäsi ainutlaatuisen? Mitä arvoja edustat, ja miten ne näkyvät asiakkaille? Erotu kilpailijoista omalla persoonallasi! Mikä tekee sinusta erilaisen?

Tunne asiakkaasi ja yleisösi

Asiakkaidesi ja kohderyhmäsi tunteminen on myös tärkeää. Kenelle tuotteesi ja palvelusi on suunnattu?  Mitkä asiat herättävät heidän kiinnostuksensa ja luottamuksensa? Mieti, mitä voit ja haluat heille tarjota. Mitä ja miten haluat viestiä heille?

Rakenna johdonmukaisuutta

Onko viestintätyylisi virallinen, rento vai humoristinen? Yhtenäinen visuaalinen ilme vahvistaa henkilöbrändisi tunnistettavuutta. Käytä johdonmukaista värimaailmaa, fontteja ja logoja sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja markkinointimateriaaleissa.  Mieti, mitkä värit ja tyylit kuvastavat sinua ja tuotteitasi. Mistä pidät, ja mikä ei tunnu omalta?

Älä pelkää keskeneräisyyttä

Henkilöbrändi kehittyy ajan myötä, eikä sen tarvitse olla heti valmis. Kokeilemalla löydät oman tyylisi! Pidä itsesi ajan tasalla ja anna oppimisen näkyä. Kouluttautuminen ja uuden omaksuminen ovat vahvuuksia, eikä yrittäjän tarvitse esittää tietävänsä kaikkea. Keskeneräisyys tekee sinusta inhimillisen ja kiinnostavan.

Ole kärsivällinen

Henkilöbrändin rakentamiseen ei ole pikaratkaisuja. Vahva ja uskottava brändi syntyy ajan myötä. Luottamuksen ja tunnettuuden rakentaminen ei tapahdu hetkessä, vaan se vaatii pitkäjänteisyyttä, kokeiluja ja oppimista matkan varrella. Ole uskollinen itsellesi, sillä keinotekoinen brändi ei kestä pitkään. Brändisi voi kasvaa, kehittyä ja mukautua luonnollisesti matkasi varrella. Se on jatkuva oppimisprosessi.

 

Vahvista yrityksesi toimintaa ja hanki uutta osaamista

Haluatko syventää osaamistasi ja kehittää omaa yritystoimintaasi?

Ava-akatemia tarjoaa tutkintoja ja valmennuksia, jotka auttavat sinua kehittämään brändiäsi ja liiketoimintaasi.

Tutustu koulutustarjontaamme ja hae!

Liiketoiminnan erikoisammattitutkinto – myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala

 

Lue lisää: 

Yrittäjä! Tiesitkö, että oppisopimusopiskelijana saat kokeneen mentorin tueksesi?

Yrittäjä Maria Lempiö sai Liiketoiminnan erikoisammattitutkinnosta intoa ja uusia ideoita  

Alkavat tutkinnot