Ava-akatemiassa jo neljä vuotta vierailevana kouluttajana digiasioita opettanut Johannes Hesso ja Avan markkinointikoordinaattori Veera kommentoivat tämän vuoden muutoksia sekä niiden vaikutuksia.
Johannes Hesso:
”Kulunut vuosi on toiminut karullakin tavalla pakkodigitalisaationa. Koronaviruskriisi on eristänyt suomalaiset koteihin ja mökeille. Monelle ainut kanava työkavereihin tai vaikka omiin vanhempiin on ollut videostriimaus ja some–kanavien chatti–palvelut. Tästä on seurannut myös hyviä ja erityisen positiivisia ilmiöitä yrityksissä: työhyvinvointi on parantunut, sairauspoissaolot vähentyneet, tietyillä aloilla jopa liiketoiminta on kasvanut hurjasti.
Tulevaisuudenkuvaa
Nämä positiiviset kehityssuunnat tulevat vaikuttamaan yritysten liiketoimintaan tulevaisuudessakin. Kansalaiset, eli me kaikki olemme yritysten työntekijöitä, päättäjiä tai asiakkaita. Me digitalisoidumme aimo harppauksin kohti yhä digiyhteensopivampaa yhteiskuntaa myös koronakriisin jälkeisessä maailmassa.
Ennustankin, että jo lähitulevaisuudessa
- koulutukset toteutetaan voittopuolisesti etäkanavia pitkin
- etätyöskentelyn käytäntöjä muutetaan ja mahdollisuuksia siihen vakiinnutetaan yrityksiin
- työmatkailu minimoidaan
- verkkokauppa-asioinnista tulee kansalaistaito
Yrityksillä on positiivisessa mielessä 360⁰ -arvioinnin aika. Asiakkaat, yhteistyökumppanit, kollegat sekä kilpailijat vaativat digiä. Teknologia ei ole suuri ongelma, nyt kun sitä on 10 kuukautta testattu monissa kodeissa. Haasteena on yksilötason uskallus ja se surullisen kuuluisa kehtaaminen. Kehtaaminen tarkoittaa heittäytymistä yhdessä uusiin kanaviin omalla aamunaamalla ja kotitoimiston ei-ehkä-niin–imartelevassa valaistuksessa.
Se tarkoittaa tanssimista Tiktok-videoilla ja esiintymistä pienellä varoitusajalla asiakkaille keittiö–kotistudio–etätoimisto–kompleksista. Kehtaaminen on oikeastaan tiimitason motivaatiohaaste meille kaikille. Hyvä esimerkki digiharppauksesta on Ava-akatemian Tiktok–videot sekä alle vuodessa moninkertaistunut some–näkyvyys. Avan markkinoinnin uudet tuulet ovat lähtöisin Avan markkinointikoordinaattorin, Veeran palavasta innostuksesta ja monipuolisuudesta. ”
Tuuletusta Avan markkinointiin
Veera Markkanen:
”Kun aloitin markkinoinnin tehtävissä maaliskuussa, tiesin, että some tulisi olemaan isoin panostuksen kohteeni. Avassa ei ollut kovin aktiivisesti hyödynnetty somen mahdollisuuksia. Tunnukset Facebookiin ja Instagramiin sekä LinkedIniin olivat olemassa, mutta päivittäminen oli satunnaista, silloin kun muilta tehtäviltä ehdittiin. Välillä oli pidempiä taukoja eikä seuraajia tai tykkääjiä ollut paljonkaan. Minulle annettiin todella vapaat kädet testailla eri kanavia ja erityyppisiä sisältöjä, ja päivitysmääriä oli helppo lisätä.
Sanomme olevamme rohkeasti tulevaisuuteen katsova ammatillinen oppilaitos ja valmennustalo ja se ehdottomasti näkyy meidän tutkintojen ja valmennusten sisällöissä, joten halusin myös tuoda sen esille markkinoinnissamme.
Rohkeutta!
Meitä ei pelota olla ensimmäisten suomalaisten oppilaitosten joukossa hyödyntämässä Tiktokkia, tehdä vaikuttajayhteistyötä tai tuottaa erilaista Instagram-sisältöä kuin muut oppilaitokset. Tavoitteena on kasvaa ja siinä onnistuminen vaatii muista erottautumista ja rohkeita vetoja.
Meidän some-ilmeen ja aktiivisuuden muutos on auttanut meitä näkymään laajemmin sekä tuonut meille uusia opiskelijoita ja yhteistyökumppaneita. Olemme saaneet myös paljon kivaa palautetta lisääntyneen huomion myötä.
Niin kuin Johannes kirjoittikin, on digiharppaus monella tavalla toteutunut myös Avassa, kun koulutukset ovat siirtyneet verkkoon ja etäyhteyksiin. Uusia ohjelmia ja sovelluksia on otettu käyttöön roppakaupalla ja käymme jatkuvasti keskustelua vaihtoehdoista ja opetusta ja oppimista helpottavista menetelmistä.”
Johannes Hesso
kouluttaja, yrittäjä, tietokirjailija sekä personal trainer ja fysioterapeutti.
innostapersonaltrainer.fi
Veera Markkanen
Markkinointikoordinaattori
Ava-akatemia
Seuraa Ava-akatemiaa: