Kuka olet ja mitä olet kouluttanut Avassa?
Olen Eetu Karppanen ja olen tituleerannut itseäni riippumattomaksi verkkokauppakonsultiksi.
Tavoitteeni on hakea asiakkaalle oikeat askeleet verkosta saatavan kasvun kannalta. Riippumattomuudella tarkoitan sitä, että minulla ei ole minkäänlaisia pakotteita myydä esimerkiksi mainontaa tai verkkokauppauudistuksia osana konsultointia. Meillä Suomessa verkkokaupan saralla toimii pääsääntöisesti digimarkkinointi- ja strategiakonsultointitoimistot, joilla kaikilla on oma erityinen osaamisalueensa työntekijöineen. Hyvin usein näkemykset sen myötä painottuu omaan osaamiseen ja tarpeeseen myydä näitä palveluita.
Avassa olen pitänyt koulutuksia, joissa vedän yhteen kaikkea sitä, mitä olen oppinut verkkoliiketoiminnasta vuosien varrella.
Kerro vähän taustastasi. Kuinka olet löytänyt tiesi verkkokaupan pariin?
Kiinnostus on syntynyt hyvin sisäsyntyisesti. Tietokoneisiin olen koskenut ensimmäisen kerran 4-vuotiaana ja 2007 aloitin omakohtaisen opiskelumatkan digitaalisen markkinoinnin syövereihin. Aloin seurata Twitterissä amerikkalaisia digimarkkinointiguruja, jotka jakoivat tietoa ja kokemuksia sisältömarkkinoinnista. Siitä lähtien olen teorian kautta, kokeilemalla ja käytäntöön viemällä ja eri organisaatioille työskentelemällä kartuttanut osaamistani.
Pyöritin viisi vuotta aurinko- ja kosteutustuotteita myyvää Tanstore- nimistä verkkokauppaa. Sen ohessa olen ollut palkkatöissä yli kymmenen vuoden ajan melkein päivittäin digimarkkinoinnin, verkkosivujen tai verkkoliiketoiminnan kanssa tekemisissä.
Olen ollut useammin yrittäjä, työskennellyt mediatoimistossa, b-to-b myyjänä ja digimarkkinointitoimistossa verkkokaupan ja hakukoneoptimoinnin parissa. Neljän vuoden ajan työskentelin Kekäleelle, jossa vastasin verkkoliiketoiminnasta, verkkokaupasta ja digikehityshankkeista. Vuosien varrella on siis tullut nähtyä hyvin erityyppisiä ja kokoisia toimijoita, pk-sektorin tekemisestä useampien miljoonan liikevaihtoa tekeviin yrityksiin.
Minkälaisia asioita Ava-akatemian koulutuspäivissäsi käsitellään?
Avan koulutuksissani olen kumonnut yleisimpiä verkkokauppaan liittyviä yleisimpiä myyttejä ja pyrkinyt painottamaan sitä, mihin kannattaa keskittyä, kun on aloittamassa verkkoliiketoimintaa.
Koulutuksissa käsitellään sitä, miten liiketoiminta voi ylipäänsä verkossa näkyä ja minkälaisia mahdollisuuksia siinä on. Verkkokauppaa lähestytään helposti teknologiahankkeena, jossa lähinnä mietitään, mikä on oikea verkkokauppa-alusta tai muuta vastaavaa.
Minulle verkkokauppa on ensisijaisesti myyntikanava ja työkalu.
Pääasian pitäisi olla se liiketoiminta, ja sitä tukemassa tietenkin markkinointi. Tärkeintä on tietää mitä ollaan myymässä ja kuka on asiakas, aivan kuten muussakin liiketoiminnassa.
Olen huomannut, että koulutuksissa innostukseni ja kiinnostukseni aiheeseen kyllä välittyy myös eteenpäin. Oma pyrkimykseni on aina se, että vaikka tietoa tulee paljon, niin opiskelija saisi sieltä päällimmäisenä mukaansa sellaiset olennaiset kantavat ajatukset, jotka voi oikeasti viedä käytännössä eteenpäin.
Mitkä ovat yleisimpiä haasteita verkkokaupan kehittämisessä?
Usein haasteena on se, että kun itse katselemme ja mietimme sitä omaa juttumme joka päivä, unohdamme, mikä todellisuus on asiakkaan näkökulmasta. Eli jos meillä asia on mielessä 365 päivää vuodessa, asiakkaalla se saattaa olla neljänä päivänä vuodesta, jos sitäkään. Miten olet merkittävä silloin, kun asiakkaalla on tämä ajankohtainen ongelma tai kysymys, johon hän hakee vastausta?
Lisäksi pitää muistaa, että asiakas on verkkosivuilla tai verkkokaupassa yksin, eikä hänellä ole sitä hiljaista tietoa mitä me tiedämme tai osaisimme kasvotusten selittää. Kannattaa kokeilla kääntää ikään kuin lasit toiseen suuntaan, asiakkaan näkökulmaan. Eli miten saadaan pehmeämpää ja asiakasta huomioivampaa kulmaa markkinointiin?
Tähän suuntaan olemme digimarkkinoinnin puolella menossa. Sinä voitat, jos ymmärrät asiakasta. Jos olet vain kertomassa, että täällä on näitä meidän palveluitamme ja meidän valikoimamme, tule katsomaan, niin se harvemmin on tehokasta tai toimivaa.
Miten uskot verkkoliiketoiminnan kehittyvän tulevaisuudessa?
Tietosuojasäädösten kiristyessä tarkoittaa se kohdennusmahdollisuuksien heikkenemistä. Mainostyökalujen koneoppiminen ja algoritmien muutokset johtavat manuaalisella työllä saatavan vaikutuksen jatkuvaan heikkenemiseen.
Mielestäni tällä hetkellä suuntana on palaaminen takaisin perusasioiden äärelle, markkinoilla vuosikymmeniä olleisiin normaaleihin lainalaisuuksiin.
Huomaan palaavani tähän asiaan usein: jutelkaa niiden asiakkaiden kanssa, pyrkikää ymmärtämään sitä arkea, missä he elävät. Kuka meidän kohderyhmäämme on sekä miten liiketoimintamme paketoidaan ymmärrettävään ja selkeään muotoon, jotta se voidaan tuotteistaa? Tässä on usein hyvä itseanalyysin paikka kaikille.
Tutustu myös Eetun omiin nettisivuihin!
Oletko kiinnostunut kehittämään omaa liiketoimintaosaamistasi?
Lue lisää:
Liiketoiminnan erikoisammattitutkinto – Myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala