”Alkuun olin vähän kauhuissani. Työkaverit, järjestelmät ja koko työ itsessään olivat aivan uutta, joten pieni paniikinpoikanen pääsi kyllä yllättämään.”
Mitä teet Avassa?
Pääasiassa toimenkuvaani kuuluu tutkintokoulutusten ja valmennusten koordinointi. Vastaan koulutusten toteutuksien käytännön järjestelyistä ja häärään valmennusten taustajoukoissa. Teen myös paljon hallinnollisia tehtäviä muun muassa oppisopimusasioiden parissa sekä toimin opiskelijoiden tukena oppimisympäristön käytössä ja autan opiskelijoita sekä henkilökuntaa aina tarvittaessa asioissa, jotka askarruttavat. Työhöni tulee jatkuvasti jotakin uutta, ja muutoksia riittää jatkossakin.
Millaista oli aloittaa uudet työt ja kahden viikon jälkeen joutua etätöihin?
Pakko myöntää, että olin alkuun vähän kauhuissani. Työkaverit, järjestelmät ja koko työ itsessään olivat aivan uutta, joten pieni paniikinpoikanen pääsi kyllä yllättämään. Panikointi oli kuitenkin näin jälkikäteen ajateltuna ihan turhaa, sillä kaikki sujui erikoisesta tilanteesta huolimatta ihan loistavasti. Tästä voin vain kiittää ihania kollegoitani, jotka kärsivällisesti opastivat minua Teamsin ja puhelimen välityksellä uusien tehtävien tasalle.
Moni joutuu tänä vuonna aloittamaan uudet työt etänä. Mitä vinkkejä annat siinä tilanteessa oleville?
Tilanteeseen on hyvä suhtautua avoimesti ja rauhallisesti. Sama perehdytyksen tarve on myös etätöissä olevilla, joten kysele ja tartu rohkeasti puhelimeen tai pyydä sinnikkäästi auttamispalaveria jos kaipaat selvennystä tai tukea johonkin. Oma rohkeus ja aktiivisuus kysyä neuvoa on tosi tärkeää etätyösssä. Kysyminen ei ole noloa, kysymällä opit!
Olet paljon yhteydessä opiskelijoihin, miten yhteydenpito yleensä tapahtuu?
Sähköpostia tulee käytettyä kaikkein eniten, koska usein yhteydenpitoon liittyy ohjeiden tai muiden asiakirjojen lähettämistä. Puhelut ja ihan perinteiset tekstiviestitkin ovat käytössä ja opiskelijoille olen usein sanonutkin, että minut tavoittaa ihan kaikilla viestintävälineillä, myös vaikka WhatsAppilla.
Millaisia tarpeita olet huomannut opiskelijoilla olevan, kun olet keskustellut heidän kanssaan? Miten mielestäsi Ava vastaa heidän tarpeisiinsa?
Omassa työssäni olen huomannut, että opiskelijat kaipaavat varsinkin opintojen alussa tukea oppimisympäristön käytön kanssa. Monesti tulee myös kysymyksiä esimerkiksi oppisopimuksiin ja koulutusjaksojen toteutuksiin liittyen. Meillä Avassa vastataan opiskelijoiden tarpeisiin ripeästi ja pyrimme aina ottamaan opiskelijoiden tarpeet ja toivomukset mahdollisimman hyvin huomioon. Minua ja muita avalaisia voi ihan oikeasti lähestyä matalalla kynnyksellä kaikissa opintoihin liittyvissä asioissa. Olemme täällä opiskelijoita varten ja autamme mielellämme. 😊
Millaisia tähtihetkiä olet päässyt kokemaan ja millaisia haasteita on tullut vastaan?
Tähtihetkiä ovat olleet sellaiset hetket, kun olen pystynyt ratkaisemaan jonkin ongelmatilanteen, niin että opiskelija tai kollega on ollut todella tyytyväinen lopputulokseen. Tähtihetkiä ovat myös ne hetket, kun olen saanut omiin työtehtäviini lisää vastuita ja on tullut sellainen fiilis, että ” wau, mä osaan!”.
Keväällä Covid-19-pandemia aiheutti osaltaan haasteita, niin itselleni kuin varmasti monelle muullekin työssäkäyvälle aikuiselle. Uuden, kokonaan kotoa tapahtuvan työskentelymallin omaksuminen vei hetken aikaa ja uutena työntekijänä koin itseni hieman epävarmaksi, kun ei ollutkaan kollegoita ympärillä. Tästäkin haasteesta selvisin hyvän tsemppaushengen ja positiivisen asenteen avulla. Huomasin hyvin nopeasti, että meillä Avassa asioita ei tarvitse murehtia yksin, vaan aina löytyy taustatukea, jos jokin asia on vaikea saada yksin tehtyä.
Nellan voit myös nähdä Avan Tiktokissa tanssimassa ja kertomassa opintoihin liittyvistä asioista! Katso täältä!