Opettajan havaintoja: Ponnista opiskeluun omista lähtökohdistasi

Jokainen Avassakin opiskellut henkilö lähtee kehittämään osaamistaan omista lähtökohdistaan. Miten erilaiset uratilanteet ja haaveet istuvat opiskeluun?

Kirjoittanut: Mirka Redsven, koulutuspäällikkö

 

Nuori työuransa juuri aloittanut innokas tutkinto-opiskelija huokuu itsevarmuutta. Hän kertoo tehneensä jo työssään ja yksikössään kaikkea mahdollista ja antaa itselleen kiitettävän arvion kaikilla osa-alueilla. Opintojen edetessä hän ensin loukkaantuu kehittävästä palautteesta, mutta kokee myöhemmin oppineensa juuri sen vuoksi eniten. Nöyryys ei vielä ole läsnä, mutta tulee mukaan kilometrien kartuttua mukaan matkalle. Hän on innokas ja ahkera ja valmistuu aikataulussa. Hän huomaa, että tikapuiden ylimmälle askelmalle ei pysty hyppäämään, on kavuttava askelma kerrallaan, alhaalta lähtien.

Muutaman vuoden esihenkilönä ollut tutkinto-opiskelija haluaa valmistua nopeasti, jotta pääsisi eteenpäin urallaan. Hän kokee esihenkilötutkinnon avaavan oven seuraavalle askelmalle. Hän kuroo tutkinnon vaatimat näytöt kasaan nopeasti ja ihmettelee opettajan täydennyspyyntöjä, mutta huomaakin sitten, että kiireen tunne ei auta eteenpäin vaan pysähtyminen. Hän meinaa lannistua, mutta saa kannustavalta opettajaltaan hyvän uuden buustin saattaa opinnot loppuun. Valmistuttuaan hän katuu kaikkia skipattuja opintokokonaisuuksia. Olisi pitänyt nauttia myös matkasta ja ottaa kaikki irti.

Pitkään vaativissa asiantuntijatehtävissä toiminut haluaa työuralleen lisäbuustia ja lähtee tutkinto-opiskelijaksi. Hän ammentaa koulutuspäivien sisältöä ahnaasti ja panostaa tehtäviin ja lukee kaiken ehdotetun kirjallisuuden. Ammatilliset näytöt hän tekee niin syvällisesti ja laadukkaasti, että tulee kehittäneeksi koko organisaation toimintaa oppisopimusvuoden aikana tullen myös palkituksi. Hän hehkuu aikaansaannostaan vielä kuukausia valmistumisen jälkeen. Mikä prosessi!

Kymmeniä vuosia esihenkilönä toiminut johtajaksi noussut henkilö lähtee päivittämään johtamisosaamistaan tutkinto-ohjelmaan. Hän kokee pientä muutosvastarintaa aluksi kovin muuttuneiden tietojen omaksumisessa, mutta palasten loksahdettua kohdalleen alkaa reflektoida pitkää kokemustaan uuteen tietoon ja suorastaan kipinöi uutta intoa muuttaa omaa johtamistaan. Hän jakaa arvokkaita käytännössä oppimiaan asioita tutkintoryhmän kesken ja verkostoituu koko ryhmän kanssa. Hän alkaa viemään oppimaansa systemaattisesti omalle tiimilleen ja huomaa modernin johtamisen todella toimivan.

 

Koulutuspäälliköllä aitiopaikka opiskelijan kehitykseen

Pitkään esihenkilöitä valmentanut opettaja aloittaa uuden tutkintoryhmän valmistelutyöt. Prosessi on tuttu ja vuosikausia hioutunut. Siinä on paljon muistettavaa ja aina se kohta prosessia tuntuu ruuhkaiselta. Kiinnostus ihmisiä kohtaan saa kuitenkin ilon ja innon mukaan jokaiseen yhteydenottoon ja uuteen opiskelijaan tutustumiseen.

HOKS on pakollinen dokumentti ja parasta mitä suomalainen aikuiskoulutus on keksinyt. Jokaiselle tutkinto-opiskelijalle tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämisen suunnitelma. Häneen tutustutaan, hänelle sopiva tutkinto etsitään, hänen ohjaustarpeensa kartoitetaan ja hänen aiempi osaamisensa tunnustetaan. Lopuksi hänen urahaaveensa kirjataan. Opettajan palkinto on saada aitiopaikalta nähdä miten kukin omista lähtökohdistaan ponnistaen kasvaa ja kehittyy, ja todella pääsee sinne mihin tavoittelikin.

Unelmat kannattaa valita huolella, sillä ne toteutuvat – ja kilometrit vähentävät kiirettä.

 

brain based leadership

Mirka Redsven

Mirka Redsvenin erityisosaamista on valmentaminen, ihmisten johtaminen ja kehittäminen sekä muutoksen johtaminen. Mirkan voit tavata esimerkiksi JYET opiskeluiden aikana luennoimasta psykologisesta turvallisuudesta.

 

Alkavat tutkinnot