Tunnetko kuluttajalainsäädännön? Juristi Tuula Sario kertoo, miksi kannattaisi

Tuula Sario on kuluttajaoikeuden juristi ja yrittäjä, jolle kuluttajansuoja on intohimo. Tuula on toiminut Avassa pitkään kouluttajana ja hän kertoo, miksi kuluttajansuojan tunteminen on jokaisen etu.

Kuka olet, kerro hieman itsestäsi?

Olen Tuula Sario ja olen kuluttajaoikeuden juristi. Olen työskennellyt yli neljännesvuosisadan Kuluttajaliitossa ja sitä kautta ollut mukana kuluttajansuojaa koskevan lainsäädännön valmistelussa oikeusministeriössä sekä lausunnonantajana eduskunnassa.  

Olen toiminut nyt kuusi vuotta yrittäjänä. Asiakkaani ovat pääasiassa yrityksiä, yhteisöjä tai oppilaitoksia, kuten Ava-akatemia.  

Vapaa-ajalla olen innokas sienestäjä ja metsästäjä. Koronan myötä siirryin asumaan Rantasalmelle, tänne keski-Saimaan saaristoon. Täällä asun keskellä kansallispuistoa ja norppa pyörii omassa rannassa!  

Ilokseni suurin osa töistä onnistuu hyvin etänä, joskin jonkin verran tulee matkusteltuakin. Etäkoulutukset avaavat tänä päivänä hienoja mahdollisuuksia tiedon levittämiseen laajemmalle, koska esimerkiksi yrityksen koko henkilöstöä ei tarvitse kuljettaa paikan päälle ja kynnys osallistua on paljon matalampi.  

Mitä on kuluttajansuoja?

Uudesta näkökulmasta tarkasteltuna kuluttajansuoja ei ole vain kuluttajan suojaa, vaan myös yrittäjän turva.  

Mistään muusta yrittäjää koskevasta lainsäädännöstä ei ole niin kansantajuisesti kerrottu, kuinka pitää toimia. Siinä mielessä kuluttajansuoja on helppo koodisto yrittäjille. Kuluttajansuojalainsäädäntö suojaa yritystä sillä, että kun toimii lain mukaan, tietää että toimii oikein. 

Kuluttajansuoja on siinä mielessä hauska aihe kouluttaa, että kuluttajansuoja palvelee kaikkia meitä myös oman yksityiselämän puolella. Kun opiskelee yrityksen edustajana sitä, mitä yrityksen täytyy noudattaa esimerkiksi etäkauppaan tai alennusmyyntisäädöksiin liittyen, niin samaa tietoahan voi soveltaa omassa yksityiselämässä joka ikinen päivä kuluttajan näkökulmasta.  

 

Miksi kuluttajansuojalain tunteminen on tärkeää esimerkiksi yrittäjälle, asiakaspalvelijalle tai palvelualan työntekijälle?

Lähtökohtaisesti kaikkien oletetaan tuntevan lainsäädäntö, eli pälkähästä ei pääse sillä, ettei tiedä.  

Tänä päivänä kuluttajansuojaviranomasilla on isot toimivaltuudet, mitä yritykset eivät aina tiedä tai sisäistä. Kuluttajalainsäädännön noudattamatta jättämisestä tai sen rikkomisesta voi seurata todella tuntuvat taloudelliset sanktiot.  

Lisäksi asiakkaiden tietoisuus vastuullisuuskysymyksistä on aika korkea ja kuluttajat haluavat kohdistaa omat ostoksensa vastuullisesti toimiviin yrityksiin. Minkälainen yritys jättää tietoisesti lainsäädännön noudattamatta ja polkee omien asiakkaidensa oikeuksia? Kyllä se on vastuuton. Eli lakia kannattaa noudattaa, se on aika hyvä vinkki! 

 

Mitä pitäisi tietää sopimusehtojen laatimisesta? Eihän niitä kukaan lue… vai lukeeko?

Otetaan esimerkki verkkokaupasta ja sopimusehtojen tärkeydestä. Yrittäjä myy tavaroita verkkokaupassa, mutta verkkokauppaehdot eivät ole pilkulleen oikein kirjoitettu. Siitä voi seurata se, että asiakas pystyy tilaamaan verkkokaupasta tuotteen, käyttämään sitä vuoden, palauttamaan sen ja yritys joutuu palauttamaan rahat, vaikka tuote ei olisi enää siinä kunnossa kuin se oli ostettaessa.

Tai jos yrittäjä myy verkkokursseja kuluttajille, eivätkä verkkokauppaehdot ole kunnossa, asiakas voi käydä kurssin ja pyytää rahat takaisin, vaikka kurssi olisi käyty eikä siinä itsessään olisi ollut mitään vikaa. Eli ihan jo omien yöunieni turvaamiseksi tekisin nämä pilkulleen oikein. Ja kun sanon pilkulleen, niin todella tarkoitan sitä, sillä nämä säädökset tulevat EU:n tasolta.  

 

Mitä hyötyä opiskelija saa kouluttautumisesta?  

Vaikkei aihe olisikaan juuri sillä hetkellä ajankohtainen, uskon koulutuksen palvelevan siinä, että opiskelija osaa etsiä oikeaa tietoa tarvittaessa myöhemmin tai edes asettaa oman tekemisensä välillä kyseenalaiseksi. Voiko olla jokin riski, jos toimin näin tai jätän toimimatta?  

Usein koulutusten tarkoitus onkin se, että herätellään yrityksiä miettimään omaa toimintaympäristöä ja etenkin sen muutoksia. Monesti yrityksen perustamisen yhteydessä näistä asioista otetaankin vähän selvää, mutta eihän hieroja tai parturi-kampaamoyrittäjä usein ole kuluttajalainasiantuntija, eikä tarvitsekaan olla. Mutta perustiedot olisi silti jostain hankittava ja pidettävä myös ajan tasalla. Ei näitä tietoja tulla yrittäjille mistään tyrkyttämään, että kyllä se pitkälti täytyy itse hakea. 

Kuluttajat ovat yllättävän tietoisia ja kriittisiä. Esimerkiksi somessa niin oikea ja kuin vääräkin tieto leviää nopeasti ja joskus yrittäjä voi törmätä aivan kummallisiin syytöksiin. Kun on oikeaa tietoa, pystyy puolustautumaan. Tietoa pystyy hyödyntämään myös imagollisesti, brändillisesti ja ihan suoraan taloudellisesti. Asiakkaallekin voi kertoa, että lain mukaan meidän kuuluu tarjota tämä tai tämä asia, mutta meiltä saatkin enemmän.  

 

Miksi henkilökunnan kouluttautuminen näistä aiheista on tärkeää? 

Kouluttaminen kannattaa aina, etenkin kun kyse on yrityksistä. Eihän sitä voi liikaa kehua, että yritys hankkii koulutusta henkilöstölleen.  

Käytän sellaista slogania, että laki suojaa kuluttajaa, sopimusehdot yrittäjää. Sopimusehdoilla ei voi heikentää kuluttajan oikeuksia, koska laki määrää minimitason. Kuitenkin on asioita, jossa sopimusehdoilla voidaan ohjata toimintaa. Lainsäädäntö jättää yrittäjälle melko vähän liikkumavaraa, mutta se kannattaisi osata hyödyntää. 

Sen parempaa keinoa minusta yrityksillä ei olekaan kuin kouluttaa henkilökuntaansa! Toinen vaihtoehto on, että näistä asioista riidellään, mutta se ei ole kenenkään kannalta järkevää. Ammatinharjoittajan ja yritysten tehtävä kuitenkin on myydä tuotteitaan tai palveluitaan, eikä käyttää arvokasta aikaansa riitelyyn.  

 

Mikä sinusta on parasta kouluttamisessa? 

Ilman muuta se porukka! Opiskelijat ovat käsittämättömän taitavia, innostuneita ja monipuolisia. Ryhmät ovat olleet sopivan kokoisia ja koulutukset on ammattimaisesti järjestetty.   

Olen pitänyt sekä lähi- että etäkoulutuksia ja olen ollut häkeltynyt osanottajien jaksamisesta, vaikka päivät ovat pitkiä. Opiskelijat on suhtautuneet koulutuksiin todella innokkaasti ja kärsivällisesti ja esittäneet hyviä kysymyksiä. On hienoa, miten siitä muodostuu hyvä keskustelu koko koulutuspäiväksi.  

Välillä keskustelu myös vähän harhautuu ja minusta se on oikein hyvä, koska aihe on valtavan laaja. Minulle on tärkeää, että jokainen saa vastauksen kysymykseensä, joko siinä hetkessä tai niin, että minä selvitän ja palaan aiheeseen myöhemmin.  

Alkavat tutkinnot