Avan koulutuspäällikkö Henna Salmela: Lähiesimies on timantti talossa!

Lähiesimieheksi nousee usein ahkera ja näppärä osaaja, joka on jo kenties pidempään tehnyt työtään. Hän on usein vuoropäällikkö, osastovastaava, työryhmästään vastaava, jolla on melkoinen toimenkuva: ”vastaa toiminnasta vuorossaan” – mitä sitten tapahtuukaan. Ja tapahtuuhan siellä!

Avassa LEAT-tutkinnon opiskelijoina on erityisesti palvelualojen lähiesimiehiä sekä kasvatus-, hoito- sekä kiinteistöalalta. Tutkinnon nimihän on siis vielä Lähiesimiestyön ammattitutkinto, totutellaan kuitenkin esihenkilö-sanaan. Osa heistä on tehnyt työtään kauankin, osa on vastikään aloittanut. Samoin on heidän esihenkilöuransa: jotkut tulevat opiskelemaan jo kokeneina lähiesihenkilöinä, toiset heti vastuualueen saatuaan tai jopa vähän aiemminkin. Opintojen aikana on tärkeää päästä konkreettisesti tekemään vastuullista esihenkilötyötä, joten työtehtäviä on joskus laajennettava sopiviksi.

Koulutuspäällikkö Henna Salmela on pitkään vastannut Ava-akatemiassa Lähiesimiestyön ammattitutkinnosta ja luotsannut satoja opiskelijoita esimiestyön käytännön arkeen, esihenkilön rooliin ja näkökulmaan.

Vauhdikas ja reipasotteinen Henna on kyllä nainen paikallaan! Hänen kokemuksensa kaupan alalta ja liikennemyymälöistä on kullanarvoista. Henna tuntee arjen ja aiheet, joita valmentaa sekä ymmärtää, mistä opiskelijat puhuvat. Hän tietää, kuinka arvokasta työtä nämä tekevät rautaisella asenteella ja haluaa tukea heitä kaikin tavoin.

Avassa Henna on valmentanut ja kouluttanut pitkään. Hänen kanssaan ovat esimiestaitojaan kehittäneet sadat myynnin, kaupan ja ravintolatyön asiakaspalvelijat ja esihenkilöt. Valmentava ote koulutuksissa on Hennan tapa työskennellä: aktivoidaan osallistujat itse pohtimaan ja työstämään tilanteita ja tekemisiä, kysymään, löytämään ja tunnistamaan vastauksia sekä ratkaisuja. Henna soveltaa coaching-taitojaan myös Peili- ja Resilienssi-valmennusten parissa Avassa sekä kouluttaa työpaikkaohjaajia.

Uskottavuus ja asiantuntijuus luovat luottamusta

Henna saa kiitollista palautetta käytännönläheisistä esimerkeistä. Hän esittää asiansa ymmärrettävästi, monilla eri tavoilla ja innostavasti. Joskus opiskelijaa on napakasti kannustettava pitämään kiinni aikatauluista ja tehtävien tekemisestä, Henna näkee suunnitelmista ja sovituista asioista kiinni pitämisen kuuluvan myös määrätietoisen esihenkilön taitoihin; lähiesimies saa patistella tiimiään ajoittain aivan samoin.

Henna korostaa itsearvioinnin jalon taidon merkitystä opinnoissa. Opiskelijat kehittyvät tietopuolisten sekä käytännön taitojen lisäksi itsetuntemuksessa ja omassa ajattelussaan. He oppivat arvioimaan ja arvostamaan osaamistaan, tunnistamaan osaamisen tarpeitaan ja ennen kaikkea hyödyntämään vahvuuksiaan.

Opiskelemalla itsensä kehittäminen ja uuden oppiminen ei mene hukkaan, se on investointia itseen, omaa pääomaa, joka säilyy ja kasvaa korkoakin. Opiskelijat mainitsevat opinnot myös motivaatiotekijäksi työssä, uudenlainen kiinnostus herää!

Työnantajan kommentti opiskelijasta loppuarviointikeskustelussa: ”Ällistyttävää kehittymistä koulutuksen aikana.”

Mitä opit? Mitä tekisit toisin? Missä olet hyvä? Henna kysyy ja puhuu timantin hiomisesta. Ei korjata sitä, mikä ei ollut rikki, vaan vahvistetaan vahvuuksia.

Pesäpalloa, valmennusta ja koulutusta

Henna tunnustaa, että koulutuspäivän jälkeen paita on usein märkänä kuten pesispelissäkin, joka on hänen vapaa-ajan intohimonsa. Urheilusta ja varsinkin pesäpallosta löytyy vertauskuvia ja sananparsia, joilla Henna pohjoisen murteellaan höystää koulutuksiaan – ja saa porukat ääneen hymyilemään. 🤣

Mitä koulutuspäällikkö oppii opiskelijoiltaan? Jää nimittäin sellainen kuva Hennan kanssa jutellessa, että kyse on vuorovaikutuksesta, kohtaamisesta, myös verkossa. Oppiminen ja kehittyminen kulkee vähintään kahteen suuntaan.

Miksi lähiesimieskoulutus on niin tärkeää (ja antoisaa)?

Mitä vastaa Henna?

  • ihan ekaksi: miten tärkeää ja arvokasta työtä lähiesimies tekeekään, intohimoisesti, kuten kippari konsanaan omaa miehistöään ja venettään luotsaten! Hän on lähin esihenkilö, tehtävänä on saada hommat rullaamaan, tiimi toimimaan tavoitteiden mukaisesti ja vielä hymyssä suin, palvelualoilla kun monestikin ollaan ☺
  • esimerkin voima: sekä kouluttaessa että työpaikalla, yli-ihminen ei tarvitse olla, mutta säännöt, ohjeistus ja sopimukset on tehty pidettäviksi, jotta työt hoituvat sovitusti ja tasalaatuisesti
  • opiskelijan arki huolineen, kommelluksineen ja iloineen tulee tutuksi sekä työn että varsinkin etäopintojen aikana kotiolojenkin puolesta

Henna tuntee takuulla opiskelijansa enemmänkin kuin vain nimeltä. Oppijat saavat tuntea, että heistä välitetään, heidän opintojaan tuetaan ja autetaan saattamaan ne loppuun asti. Ei nimittäin ole aina helppoa työssä ja työn ohella vaikkakin työhön liittyviä asioita opiskella. Itsensä saa laittaa likoon, vapaa-aikaansa käyttää tehtävien tekemiseen. Monesti yksin, ja silloin on kiva, kun tukea saa myös ryhmästä. Luksusta on, jos opiskelukaveri on samasta työpaikasta. Yhdessä olemme enemmän!

Kunnarin ja extratuuletukset Hennalle tuo se, kun opintoihin varauksella suhtautunut, huonojen oppimiskokemusten marinoima opiskelija saa kipinän oppimiseen, itsensä kehittämiseen ja voittaa sekä ennakkoluulonsa että itsensä.

”Tämä on hyvää, tätä täytyy saada lisää! Mitä muuta teillä Ava-akatemiassa voi opiskella?”

Killlautapa Hennalle!
Puh. 050 344 7372

Hennaa jututti
Tessi Ranta-aho
Avan viestintäkoordinaattori

 

Alkavat tutkinnot