Kuinka rakentaa Linkedin-profiili urapolun tai työnhaun tueksi?

LinkedIn on verkkoyhteisöpalvelu ja verkostoitumisväline; ”työelämän some”, jossa käyttäjät voivat mm. jakaa ansioluettelonsa. Lue vinkit profiilin luomiseen ja verkostosi kasvattamiseen!

Yli miljoona suomalaista käyttää LinkedIniä, joten se on kattava alusta, josta voi käydä tarkistamassa mikä ihmisen työura on ollut ja mitä he ovat opiskelleet. LinkedIn on erityisen suosittu kaupallisilla ja yhteiskunnallisilla aloilla.

LinkedIn on käytännössä suppeimmillaan digitaalinen käyntikortti, josta löytyvät henkilön perustiedot työhistoriasta ja koulutustaustasta. Työnhaku on kenties yksi yleisimpiä syitä liittyä LinkedIniin. LinkedIniä käyttävät sekä työnhakijat että rekrytoijat.

Eniten hyötyä LinkedInistä saa irti kasvattamalla omaa verkostoaan, jolloin syntyy vuorovaikutusta muiden alasi osaajien kanssa. Linkedinissä voi jakaa ja saada tuoretta tietoa omaan alaan liittyvistä teemoista ja muista ajankohtaisista aiheista, sekä seurata niistä käytävää keskustelua.

 

Mitä sinä haluat saada Linkedinistä?

Se, miten juuri sinä käytät LinkedIniä, riippuu omasta persoonastasi ja tavoitteistasi. Jos tavoittelet asiantuntija- ja henkilöbrändin rakentamista, kannattaa olla aktiivinen. Joskus taas työnhakua voi helpottaa, että omat perustiedot löytyvät LinkedInistä, jolloin profiilin luominen on yksinkertaisesti aikaa säästävää ja käytännöllinen ratkaisu. Vaikket itse juuri postaisi LinkedIniin, voit kuitenkin kasvattaa verkostoasi, seurata keskusteluja ja pysyä kartalla asioista, jotka puhuttavat omalla alallasi. Mikä on sinun tavoitteesi?

Kuinka luon profiilin LinkedIniin? 8 vinkkiä: 

  1. Lisää selkeä, tunnistettava omakuva.
  2. Lisää taustakuva. Taustakuvan tila kannattaa käyttää hyödyksi! Selailemalla muiden profiileja huomaat, miten luovasti taustakuvaa voi käyttää tukemaan oman persoonan ja ammattitaidon esille tuomista.
  3. Headline. jos te olet hakemassa töitä kerro siitä, jos hakemassa kumppaneita/ sparria kerro siitä, mitä varten olet LinkedInissa?
  4. ”About” on vapaa viestikenttä, johon voit esimerkiksi kitetyttää oman ydinosaamisesi, kuin lyhyt hissipuhe. Lue täältä 6 vinkkiä hissipuheen suunnitteluun!
  5. Voit halutessasi hyödyntää profiilissasi avainsanoja (”keywords”), jotka parantavat omaa näkyvyyttä hauissa.
  6. Lisää työhistoriasi. LinkedIn järjestää sen automaattisesti aikajärjestykseen tuoreimmasta vanhimpaan.
  7. Lisää mahdolliset suositukset. Jos sinulla ei vielä ole suosituksia, ei hätää! Ehdit lisätä niitä myöhemminkin.
  8. Jos haet töitä, voit lisätä profiilisi Open to work- kehyksen.

Sitten vaan verkostoitumaan!

LinkedInissä etusivullesi ilmestyy pääasiassa niiden ihmisten toimintaa, joiden kanssa on kontaktissa ja vastaavasti omat postauksesi näkyvät pääasiassa niille, joiden kontakti olet. Joten rohkeasti vain lisäämään kontakteja! Voit aloittaa esimerkiksi nykyisistä ja entisistä työ- ja opiskelukavereistasi.

Moni on kokenut LinkedInin olevan ystävällisin sosiaalisen median kanava; lähtökohtaisesti toisten postauksiin reagoidaan sydämin ja peukuin ja kannustaen. Muiden postauksista tykkäilemällä ja kommentoimalla voit saada myös lisää liikennettä myös omille sivuillesi. Jos LinkedIn on sinulle täysin uusi alusta, pääset näin myös nopeasti kärryille siitä, minkä tyyppisistä aiheista siellä kirjoitetaan.

Algoritmi suosii niitä käyttäjiä, jotka julkaisevat säännöllisesti. Jos haluat näkyvyyttä omille sisällöillesi, kannattaa säännölliseen julkaisuun panostaa. Kannattaa muistaa, että pelkkä itsestään puhuminen harvoin tuottaa kovin hyvä tuloksia. Suunnittele sisältöä rohkeasti omien mielenkiintosi kohteiden mukaan. Auta muita, kysy neuvoja, inspiroi ja tarjoa oma, ainutlaatuinen näkökulmasi!

 

Avan Linkedin- profiilin löydät täältä!

Nähdään linkkarissa! 

Alkavat tutkinnot