Haluatko vapauttaa itsesi työelämän kahlitsevista aikatauluista ja ikävistä esimiehistä? Haluatko päättää itse, milloin teet työtä ja mistä sitä teet? Haaveiletko asumisesta jossakin Suomea lämpimämmässä maassa? Haluatko ansaita rahaa tekemättä mitään – myös silloin, kun nukut tai vietät vapaa-aikaa läheistesi kanssa?

Kaikki nämä hienot asiat on mahdollista saavuttaa yhdellä helpolla tavalla: rakenna verkkokurssi.

Tällaisilla sanakäänteillä sinua lähestyvät Facebookissa yritysvalmentajat, jotka lupaavat muuttaa elämäsi – ja tämä tapahtuu tietysti osallistumalla pian alkavalle verkkokurssille, jolla opetetaan unelmasi toteuttavan verkkokurssin rakentaminen.

Verkkokurssin rakentaminen ei kuitenkaan valitettavasti ole yhtä kuin automaattinen matkalippu helppoon elämään palmun alla.

Miksi haluan puhua tästä asiasta?

Päätin kertoa oman näkemykseni verkkokursseista ja niiden rakentamisesta siksi, että minullakin on jonkinlainen lusikka tässä sopassa. Tein ensimmäisen maksullisen verkkokoulutukseni helmikuussa 2010. Sen jälkeen olen toteuttanut yhteensä kymmeniä verkkokoulutuksia, eri aiheista ja eri laajuudessa. Verkkokurssit ja muut digitaaliset tuotteet ovat tähän mennessä tuottaneet myyntiä yhteensä vajaat 200 000 euroa, josta yli puolet on kertynyt vuoden 2014 jälkeen. Mistään merkittävästä liiketoiminnasta ei vielä tässä vaiheessa siis ole kyse. Tässä on myös yksi keskeinen syy tämän artikkelin kirjoittamiseen.

Voiko verkkokurssibisneksen suuriin lupauksiin luottaa?

Haluan tässä kirjoituksessa nostaa esiin muutamia sellaisia seikkoja, joista useimmat verkkokurssivalmennusten myyjät eivät puhu, ja jotka innostuksen iskiessä jäävät miettimättä tai täysin huomaamatta. Jotta verkkokurssin toteuttaminen ei johtaisi turhaan pettymykseen ja mahdollisesti myös taloudellisiin menetyksiin, kannattaa seuraavaksi esittämiini näkökohtiin paneutua ennen verkkokurssiprojektin käynnistämistä – olkoon tavoitteena sitten pienten lisätulojen ansaitseminen tai työpisteen siirtäminen palmun katveeseen.

Tarkoitukseni ei missään tapauksessa ole täydellisesti tyrmätä ajatusta verkkokurssin luomisesta tavoitteena ansaita rahaa – teenhän sitä itsekin. Ja uskon henkilökohtaisesti, että huomattava osa kaikesta vapaaehtoisesta koulutuksesta ja valmennuksesta tulee seuraavina vuosina siirtymään verkkoon. Verkkokoulutuksen kasvupotentiaali vetää varmasti vertoja esimerkiksi viime vuodet suuren huomion kohteena olleelle pelialalle.

Verkkokoulutuksen markkina kasvaa, koska viihteen lisäksi verkosta etsitään jatkuvasti enemmän apua erilaisiin ongelmiin. Lisäksi yksilön vastuu esimerkiksi oman ammattitaidon kehittämisestä kasvaa ja jatkuvasti suurempi osa aikuisväestöstä ottaa aktiivisen roolin oman osaamisensa kehittämisessä. Koulutukseen osallistumista ei enää motivoi vapaapäivä työpaikalta ja hyvät tarjoilut, vaan oman henkilökohtaisen kilpailukyvyn varmistaminen. Passiivinen luokkahuonekoulutuksissa istuminen korvataan jatkossa usein omaehtoisella ja oman aikataulun mukaan tapahtuvalla verkko-opiskelulla.

Uskon myös, että huomattavan osan verkossa tarjolla olevasta uudesta liiketoimintamahdollisuudesta tulevat hyödyntämään täysin uudet toimijat, joukossa monia yksittäisten asiantuntijoiden pyörittämiä pienyrityksiä. Suuret koulutusalan yritykset ovat yksinkertaisesti liian jähmeitä ja haluttomia raivaamaan tietä, joten pienempien on otettava riskiä ja luotava markkinaa. Parhaiten menestyvät uudet yrittäjät siirtyvät tälläkin alalla isompien omistukseen, kun aika on kypsä.

Ilmassa on kultakuumeen merkkejä…

Ihmisillä on luontainen taipumus haaveilla paremmasta ja nähdä vihreämpää ruohoa aidan takana. Yhtä inhimillistä käyttäytymistä on jahdata niitä asioita, jotka tuntuvat tarjoavan elämään sen kaivatun täyttymyksen. Kun tähän yhdistetään monelle ominainen laiskuus ja halu mennä siitä, mistä aita on matalin, syntyvät ihanteelliset olosuhteet sortumiselle erilaisiin houkutuksiin.

Yksi esimerkki ihmisen heikkoudesta suurten mahdollisuuksien äärellä on Klondiken kultaryntäyksenä tunnettu joukkovaellus Kanadan Yukonin erämaihin 1890-luvun puolivälin jälkeen. Kun levisi huhu tarjolla olevasta mahdollisuudesta kahmia arvokasta jalometallia luonnosta omaan saaviinsa niin paljon kuin sielu sietää, monet tunnistivat tässä mahdollisuutensa parempaan, hylkäsivät senhetkisen elämänsä ja ryntäsivät kohti pohjoista. Merkittäviä määriä kultaa kuitenkin löysivät vain hyvin harvat – suurin osa menetti kultajahdissa vain aikaansa, omaisuutensa ja jotkut myös henkensä. Kultakuumeesta hyötyivät lopulta eniten kauppiaat, jotka myivät jalometallin kiilto silmissään erämaihin rynnänneille onnenonkijoille telttoja, lapioita ja muita tarpeellisia varusteita.

Unelmien kauppias iskee nyt verkossa

Maailmalla ja erityisesti Yhdysvalloissa erilaisten verkkokurssien ja -valmennusten myynti on kasvanut muutaman viimeksi kuluneen vuoden aikana voimakkaasti. On syntynyt kokonainen valmentajien ammattikunta, johon kuuluvien valmentajien tavoitteena on – yllätys yllätys – opettaa muita ansaitsemaan verkkokurssien myynnillä rahaa internetissä.

Niin sanotun ”internet-markkinoinnin” tunnettuja profeettoja ovat esimerkiksi Jeff Walker, Eben Pagan ja Frank Kern, joiden oppeja jaetaan tällä hetkellä myös täällä syrjäisessä Suomessa – ei tosin näiden henkilöiden toimesta tai nimissä, vaan täysin kotimaisin voimin. (HUOM: linkit em. valmentajien sivuille eivät ole affiliate-linkkejä, en ole liikesuhteessa näihden tahojen kanssa enkä suosittele näitä toimijoita).

Unelma vapaudesta, helposta elämästä ja nopeasta rikastumisesta on aina vetänyt puoleensa ennen kaikkea niitä, joilla ei ole selkeää suunnitelmaa sen suhteen, miten henkilökohtainen menestys luodaan ja mitä se oikeasti edellyttää. Tällaiset ihmiset ovat helpoimpia uhreja myös nykyajan unelmakauppiaille.

Historia toistaa itseään myös siinä suhteessa, että kultakuumeen lajista riippumatta vain hyvin harvat saavuttavat unelmansa. ”Internet-markkinoinnin” ja digitaalisten tuotteiden ympärille syntyneestä kultakuumeesta hyötyvät taloudellisesti varmuudella ainoastaan ne, jotka kauppaavat elämänmuutosta etsiville valmennusta omien verkkokurssien rakentamiseen. Vain hyvin harvat näihin valmennuksiin tarttuvat todella onnistuvat tavoittamaan unelmansa, suurin osa joutuu hylkäämään haaveensa läppärin naputtelusta palmun katveessa verkkokurssin tuottaman ansainnan turvin.

Seuraavassa joitakin käytännön kokemukseen perustuvia näkemyksiäni verkkokurssien rakentamisesta ja verkkokursseista keinona ansaita rahaa.

Ei ole olemassa passiivista tuloa

Yksi verkkokurssivalmentajien käyttämistä houkuttimista on lupaus ”passiivisesta tulosta” – siis rahan ansaitsemisesta tekemättä mitään. On selvää, että tällainen lupaus on hyvin vetoava ja saa monien ajatukset karkaamaan palmujen välissä rentouttavasti keinahtelevaan riippumattoon.

Tämä lupaus on kuitenkin rankasti liioiteltu ja koko passiivisen tulon käsite on itsessään harhaanjohtava.

8 vuoden kokemuksella väitän, että verkkokurssi ei todellakaan ole passiivisen tulon lähde, vaan kaikkea muuta.

Toteutuskelpoisen verkkokurssin aiheen löytäminen, sisällön suunnittelu, sisällön tuottaminen, markkinoinnin ja myynnin valmistelu, markkinointi ja verkkokurssin toimittaminen ovat verkkokurssin myynnin kannalta kriittisiä toimenpiteitä. Valitettavasti nämä asiat eivät synny itsestään, vaan kaikkiin liittyy melkoinen määrä konkreettista työtä, jonka laatu vaikuttaa suoraan siihen, kuinka paljon tuloa verkkokurssi tuottaa.

Jokusen verkkokurssin alusta loppuun tehneenä muistan käyttäneeni lukemattomia tunteja tekstien kirjoittamiseen, videoiden tallentamiseen ja editointiin, laskeutumissivujen rakentamiseen, sähköpostikirjeiden kirjoittamiseen ym. ym. Vaikka käytössäni on aina ollut esimerkiksi markkinoinnin automaatiojärjestelmä (ensin HubSpot, sittemmin Drip), mitään ei ole jostain kummasta syystä valmistunut itsestään tai automaattisesti. Joka ikisen asian saattaminen valmiiksi on vaatinut armotonta näppäimistön takomista, tunti toisensa jälkeen.

Työmäärän kannalta on myöskin täysin yhdentekevää, mitä verkkokurssialustaa käytät. Yksikään verkkokurssialusta ei itsestään muutu valmiiksi verkkokurssiksi, vaan jonkun (sinun) on laitettava kurssin palaset paikalleen, yksi kerrallaan. Tässä suhteessa en ole useita erilaisia verkkokurssialustoja testanneena havainnut juurikaan eroa. Lisäksi tämä vaihe on joka tapauksesssa verkkokurssin toteuttamisessa yksi helpoimmista, sisällön kanssa on aina paljon enemmän urakkaa.

On totta, että jotkut onnistuvat pääsemään siihen pisteeseen, jossa verkkokurssi tai muu digitaalinen tuote todellakin tuottaa jatkuvaa tuloa ilman suurta työpanosta. Mutta: tähän pääseminen ei onnistu ilman kovaa työtä jossain vaiheessa. Todellisuus ja talouden luonnonlaki on tässä suhteessa edelleen täsmälleen yhtä ankara kuin 1800-luvulla. Jos haluat saada passiivista tuloa, sinun on ansaittava se tekemällä työ etukäteen. Ja tähän työhön voi mennä vuosia, ainakin siinä tapauksessa, että tavoittelet verkkokurssien avulla esimerkiksi muutaman kymmenen tuhannen euron myyntiä per vuosi. Muutaman satasen tai muutaman tuhannen euron myynnin voi toki tehdä nopeastikin, mutta tällöin et saa verkkokurssin rakentamiseen tekemällesi investoinnille minkäänlaista tuottoa.

Tämä varoitus vain siksi, että jos mielikuvissasi siemailet jo mielijuomaasi siellä riippumatossa, varaudu tekemään ensin lujasti töitä sen eteen.

Mieti seuraavia kysymyksiä huolellisesti:

  1. Kuinka paljon olet halukas käyttämään aikaa verkkokurssin ideointiin, valmisteluun ja toteuttamiseen?
  2. Paljonko tämä aika maksaa (mistä muusta se on pois)?
  3. Paljonko sinun pitää myydä, jotta tienaat tämän investoinnin takaisin?

Valmis verkkokurssi ei ole yhtä kuin rahat pankissa

Suurella työllä valmiiksi saatettu verkkokurssi muuttuu euroiksi pankkitililläsi vasta sitten, kun riittävän suuri määrä oikeita ihmisiä saa tietää kurssin olemassaolosta, kiinnostuu siitä ja lopulta päättää hankkia verkkokurssin.

Myyntiin johtava markkinointi onkin verkkokurssien avulla menestystä tavoittelevalle kurssin sisällön lisäksi toinen kriittinen menestystekijä. Myyntiin ei todellakaan riitä verkkokurssin saattaminen valmiiksi ja myyntisivun julkaiseminen. Monen matka palmun alle katkeaakin tässä vaiheessa, kun valmiille verkkokursille tai e-kirjalle ei löydy ostajia ja myyntiä ei kerry.

Markkinointiin tarvitaan yllättävän paljon voimavaroja – muutakin kuin rahaa mainontaan

Verkkokurssien myynti sujuu yleensä parhaiten tarjoamalla kohderyhmälle ensin maksutonta teaser-sisältöä, esimerkiksi blogiartikkeleita, e-kirjoja tai webinaareja, joiden avulla kerätään mahdollisista ostajista muodostuva yleisö varsinaista myyntikampanjaa varten. Suurin verkkokurssin myyntiin liittyvä ponnistus liittyykin markkinoinnissa hyödynnettävän maksuttoman sisällön tuottamiseen.

Maksuttoman sisällön tuottaminen on merkittävä haaste, koska sisällön on oltava erittäin hyvää. Mikäli tarjoamasi maksuton sisältö ei ole laadukasta ja vakuuttavaa, et onnistu kokoamaan mahdollisista ostajista muodostuvaa yleisöä myyntiponnistelujesi kohderyhmäksi. Mahdolliset ostajat eivät tällöin myöskään vakuutu tarjoamasi maksullisen verkkokurssin laadusta.

Jotta maksuton sisältö tavoittaa riittävästi ihmisiä ja auttaa verkkokurssin myyjää kokoamaan mahdollisimman suuren yleisön, useimpien on pakko mainostaa sitä. Facebook on noussut verkkokursseja kauppaavien tärkeimmäksi mainoskanavaksi mm. suhteellisen edullisen kustannustason, laajan tavoittavuuden ja hyvien kohdentamismahdollisuuksien takia.

Kun kohderyhmään kuuluva henkilö on napattu ”koukkuun” maksuttoman teaser-sisällön avulla (siis käytännössä saatu sähköpostiosoite markkinointirekisteriin), tilauksen saamiseen tarvitaan lisäksi perusteellinen sähköpostimarkkinointikampanja.

Myyntiin tähtäävä sähköpostikampanja ei toimiakseen voi sisältää pelkkää ”ostakaa ostakaa” -viestiä, vaan kirjeiden on oltava sisällöltään korkeatasoisia. Hyvin toteutetussa sähköpostikampanjassa osataan hyödyntää päätöksentekoon liittyvää psykologiaa siten, että ostaja kirjeitä lukemalla vähitellen myy verkkokurssin itse itselleen. Jälleen kerran, tällaisen sisällön tuottaminen vaatii sekä osaamista, että myös aikaa.

Summa summarum: verkkokurssin markkinointi on kovaa työtä, jota on tehtävä määrällisesti paljon ja työn on oltava laadullisesti hyvää.

Mieti seuraavia kysymyksiä huolellisesti:

  1. Miten ja missä aiot markkinoida verkkokurssiasi?
  2. Miten varmistat, että riittävän suuri joukko tavoittelemaasi kohderyhmään kuuluvia ihmisiä havaitsee verkkokurssisi, kiinnostuu siitä ja päättää hankkia sen?
  3. Kuinka paljon aikaa haluat käyttää verkkokurssin markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen?
  4. Millaista markkinointiteknologiaa (esim. myyntisivujen tuottaminen, webinaarit, markkinointiautomaatio) tarvitset verkkokurssin markkinointiin – mitä sinulta puuttuu tällä hetkellä?
  5. Kuinka paljon rahaa aiot käyttää markkinointiteknologian hankintaan ja ylläpitoon?
  6. Kuinka paljon rahaa aiot käyttää verkkokurssin markkinointiviestintään?
  7. Kuinka paljon sinun on myytävä, että ansaitset nämä investoinnit takaisin?

Verkkokurssi ei ole liiketoimintamalli, se on tuote

Verkkokurssin rakentaminen voi mielikuvissa asemoitua liikeideaksi, jonka varaan on mahdollista perustaa kokonaan uusi yritys. Toisinaan verkkokurssi taas nähdään pelastavana ratkaisuna, jonka avulla käännetään heikosti menestyvä yritys uudelle kasvu-uralle.

Tällaisiin suunnitelmiin ei kuitenkaan kannata ladata ylisuuria odotuksia. Yksittäinen verkkokurssi tuottaa vain harvoissa tapauksissa niin paljon myyntiä, että sen varaan voisi perustaa uuden yrityksen, tai että se yksinään riittäisi pelastamaan vaikeuksiin ajautuneen yrityksen.

Yksittäinen verkkokurssi ei ole pelastava enkeli tai mullistava liiketoimintamalli. Jos suunnittelet verkkokurssin rakentamista tällaisten ajatusten siivittämänä, on syytä hakea muita vaihtoehtoja. Kun suunnittelet ensimmäisen verkkokurssin toteuttamista, on järkevintä nähdä verkkokurssi oheistuotteena, jolla voi hankkia lisämyyntiä olemassa olevan ja toimivan liiketoimintamallin tuottaman tulovirran päälle.

Koska verkkokurssi on ensisijaisesti mahdollisuus lisämyyntiin, paras lähtökohta verkkokurssin rakentamiseen on se, että sinulla jo on hyvin toimiva palvelukonsepti, esimerkiksi konsultointi-, suunnittelu- tai koulutusliiketoiminnassa.

Edellä mainittu lähtökohta on kriittisen tärkeä siksi, että menestyvää verkkokurssia on yksinkertaisesti mahdotonta saada aikaiseksi, ellei sinulla ei ole riittävää osaamista ja kokemusta kurssin sisällön pohjaksi. Ainoa varmuudella toimiva menetelmä osaamisen ja kokemuksen hankkimiseen on suora asiakastyö, esimerkiksi konsulttina tai valmentajana.

Verkkokurssin rakentamiseen ja tarjoamiseen ostettavaksi ei tarvita tutkintoja eikä sertifikaatteja. Käytännössä kuka tahansa voi kasata leikkaa-liimaa -menetelmällä verkkokurssin ilman minkäänlaista käytännön osaamista. Verkkokurssia ei kuitenkaan kannata rakentaa sellaisen tiedon varaan, jonka kuka tahansa voi löytää Googlesta. Internetissä on valtavasti tietoa aiheesta kuin aiheesta, joten verkkokurssin rakentajan ei kannata lähteä kilpailemaan määrää vastaan määrällä. Ehkä hieman yllättäen, hyvän verkkokurssin ei välttämättä edes tarvitse pitää sisällään valtavasti tietoa. Tärkeämpää on se, että verkkokurssi tarjoaa ratkaisun johonkin ongelmaan, jonka kurssin ostaja haluaa ratkaista.

Tehokkaan verkkokurssin pihvi ei siis ole tiedossa itsessään, vaan muutoksessa, jonka asiakas voi saavuttaa verkkokurssin avulla. Tässä on verkkokurssin rakentajan mahdollisuus, sillä hyvin toteutettu verkkokurssi tarjoaa asiakkaalle nopean reitin ongelman ratkaisemiseen ja sen kautta syntyvään muutokseen. Jos asiakkaasi uskoo, että hänen kannattaa maksaa tästä oikotiestä sinulle sen sijaan, että hän yrittäisi etsiä vastaavat tiedot omatoimisesti eri lähteistä, sinulla on myytävissä oleva tuote.

Juuri näistä syistä verkkokurssin rakentamista helpottaa se, että sinulla on jo tietoa siitä, millaisten ongelmien kanssa mahdolliset ostajasi kamppailevat. Asiakkaiden kanssa työskentelyssä kertynyt kokemus auttaa sinua rakentamaan verkkokurssin, jolle on kysyntää ja josta on myös ostajille hyötyä.

Mieti seuraavia kysymyksiä huolellisesti:

  1. Kuinka suuren osan yrityksesi vuosimyynnistä lasket verkkokurssin varaan?
  2. Onko verkkokurssin toteuttamiseen ja markkinointiin käytetty työpanos järkevässä suhteessa verkkokurssin tuottamaan myyntiin?
  3. Millaiseen asiakastyössä hankittuun kokemukseen verkkokurssisi sisältö perustuu?

Eteenpäin pää pilvissä, mutta jalat tukevasti maassa

Kuten edellä totesin, en kirjoittanut tätä vähätelläkseni verkkokurssien mahdollisuuksia. Verkkokoulutus tulee kasvamaan ja erilaisten verkkokoulutuskonseptien varaan syntyy jatkossa vakavasti otettavaa liiketoimintaa monille eri kokoisille yrityksille.

Jos verkkokoulutusmaailma kiinnostaa sinua, on tässä vaiheessa kuitenkin tärkeää pitää erillään todelliset liiketoimintamahdollisuudet ja epärealistiset lupaukset, jotka luovat ylisuuria odotuksia. Kaikki tässä kirjoituksessa kerrotut haasteet ja sudenkuopat ovat voitettavissa, jos maltat panostaa riittävästi asioiden selvittelyyn ja valmisteluun.

Mistä aloittaa ensimmäisen oman verkkokurssin valmistelu?

Kannustan sinua ihan aluksi selvittelemään rauhassa omat lähtökohtasi ja valmiutesi, tavoitteesi ja voimavarasi. Rehelliset vastaukset tässä artikkelissa esittämiini kysymyksiin auttavat sinua tunnistamaan mahdollisia onnistumisen esteitä, jotka vaativat työstämistä.

Artikkelin kuva: ASSY/Pixabay.com