Jari Juslén

Olen Jari Juslén, suomalainen yrittäjä, digitaalisen markkinoinnin konsultti, kouluttaja ja tietokirjailija.Jari Juslén

 

Taustani

Koulutukseltani olen KTM (pääaine markkinointi) ja MBA (Henley Management College, UK). Olen toiminut markkinoinnin ja myynnin parissa koko työurani. Matkan varrella olen käyttänyt erilaisissa yhteyksissä kaikkia keskeisiä markkinoinnin ja mainonnan kanavia ja menetelmiä, messuista televisiomainontaan ja kaikkea siltä väliltä.

Työurani tiiviisti:

  • Philips-kulutuselektroniikan markkinoinnissa 1990-luvulla
  • Kodak-digitaalikameroiden jakelijan maayhtiön vetäjä 1997 – 2000
  • Aina Group/Hämeen Puhelin Oy:n markkinointijohtaja 2000 – 2005
  • Canal Digital Finland Oy:n markkinointijohtaja 2006 – 2008
  • Liikkeenjohdon konsultti Novel Management Consulting Oy 2008 – 2009
  • Yrittäjä Akatemia 24/7 Oy 2009 ->

Kiinnostuin internetin hyödyntämisestä markkinoinnissa ja myynnissä toimiessani vuosina 2006 – 2008 Canal Digitalin markkinointijohtajana. Silmäni avautuivat internetin mahdollisuuksille erään erityisen onnistuneen viraalikampanjan tulosten analysoinnin yhteydessä.

Vaikka viraalimarkkinoinnista ei lopulta tullut toistettavaa ja tuloksiltaan varmaa menelmää sen enempää silloiselle työnantajalleni kuin muillekaan yrityksille, kipinä oli lopullisesti syttynyt. Verkon maailma vie minut mennessään, ensin kirjoittamaan Netti mullistaa markkinoinnin -kirjaa Talentumille ja sen ilmestymisen myötä siirtymään yrittäjäksi. Mielenkiintoista ja vaihtelevaa työtä on syyskuusta 2009 lähtien riittänyt koulutusten, konsultoinnin ja kirjoittamisen parissa.

Markkinointi muuttuu ja teknistyy digitalisaation mukana

Kaikki merkittävät markkinointiin vaikuttavat muutokset tulevat tästä eteenpäin tapahtumaan internetissä. Myös kaikki uudet markkinoinnin ja myynnin kanavat tulevat tästä eteenpäin olemaan internetissä.

Markkinointi muuttuu siirtyessään verkkoon. Suurin muutos liittyy teknologian roolin merkittävään kasvuun markkinoinnissa. Digitaalinen markkinointi perustuu monien erilaisten alustojen ja järjestelmien koordinoituun yhteistyöhön. Esimerkkejä näistä ovat erilaiset verkkomainonnan järjestelmät, verkkosivustojen ylläpidossa käytettävät sisällönhallintajärjestelmät, verkkokauppajärjestelmät sekä markkinoinnin automaatio- ja CRM-järjestelmät.

Teknologian merkityksen kasvun lisäksi digitaaliseen markkinointiin liittyy toinen merkittävä näkökulma, jonka oivaltaminen on avain tehokkaiden digitaalisten markkinointimallien luomiseen:

Digitaalinen markkinointi on kuin moottori. Se ei toimi, jos osat ovat levällään pöydällä tai jos joitakin kriittisiä komponentteja puuttuu. Moottori käy tasaisesti vain, jos se on koottu oikein ja osat on optimoitu toimimaan yhdessä. Aivan samalla tavalla digitaalinen markkinointi tuottaa hyviä tuloksia vain, jos kaikki kriittiset osatekijät ovat mukana ja ne muodostavat hyvää yhteispeliä pelaavan koneiston.

Esimerkiksi sosiaalinen media ja sähköpostimarkkinointi eivät ole toistensa vaihtoehtoja, vaan niillä kummallakin on oma paikkansa ja tehtävänsä siinä koneistossa, joka tavoittaa oikeita ihmisiä, luo asiakassuhteita ja kasvattaa myyntiä.

Digitaalisessa markkinoinnissa ei ole kyse siitä, kannattaako Instagramissa julkaista kissakuvia vai temppuvideoita. Digitaalisen markkinoinnin avulla on tarkoitus rakentaa asiakkaille polkuja, joita pitkin he löytävät ratkaisun omaan ongelmaansa ja haluavat antaa sinulle rahaa saadakseen tämän ratkaisun käyttöönsä.

Teknologia muuttuu, mutta ihminen on ikuinen

Digitalisaatioon ja sen aikaansaamiin teknologisiin muutoksiin liittyy myös suuri erehtymisen mahdollisuus.

Päinvastoin kuin monet uskovat, digitalisaatio ei juurikaan muuta ihmisen tapaa omaksua tietoa ja ostaa. Ihmisen psykologinen perusrakenne säilyy suuristakin teknologian mullistuksista huolimatta samanlaisena.

Siksi onkin erityisen tärkeää hallita ensin markkinointi ja vasta sitten toteuttaa markkinointia digitaalisissa kanavissa.

Miten voin auttaa sinua

Tulevaisuuden menestystarinoita rakennetaan verkossa. Kaikki yritykset ja organisaatiot tarvitsevat mahdollisimman vahvan digitaalisen yhteyden omiin kohderyhmiinsä riippumatta siitä, tekevätkö ne verkkokauppaa vai ei. Kaikki liiketoiminnat ovat jossain määrin digitaalisia, koska asiakkaat ovat parhaiten tavoitettavissa internetin kautta.

On ensiarvoisen tärkeää, että yritykselläsi on digitaalisen markkinoinnin strategia, joka

  • Auttaa luomaan yhteyden omiin kohderyhmiin siellä, mistä he etsivät tietoa ja missä he viettävät aikaansa
  • Houkuttelee kiinnostuneita vierailijoita verkkosivustolle
  • Muuttaa verkkosivuston kävijät ensin mahdollisiksi ostajiksi ja sitten uusiksi asiakkaiksi.

Tällaisen strategian luomisen on oltava jokaisen yrityksen ja organisaation johtoryhmän agendalla.

Millaista osaamista minulla on?

Olen tehnyt markkinointia jo ennen internetin yleistymistä ja seurannut digitaalisen markkinoinnin kehittymistä sen alkumetreiltä lähtien.

Pitkän markkinointikokemukseni lisäksi olen perehtynyt syvällisesti digitaalisen markkinoinnin prosessien rakentamiseen ja niiden toteuttamisessa käytettäviin teknologisiin ratkaisuihin.

Vuosien mittaan tutuiksi ovat tulleet esimerkiksi:

  • Google AdWords -mainosjärjestelmä
  • Facebook-mainosjärjestelmä
  • Twitter-mainosjärjestelmä
  • LinkedIn-mainosjärjestelmä
  • WordPress-sisällönhallintajärjestelmä
  • Woocommerce-verkkokauppaohjelmisto
  • HubSpot- ja Drip markkinoinnin automaatiojärjestelmät
  • MailChimp- ja ActiveCampaign -sähköpostijärjestelmät
  • GoToWebinar -webinaarijärjestelmä
  • LeadPages- ja Unbounce -työvälineet laskeutumissivujen luomiseen
  • Google Analytics ja Google Search Console

Olen hyödyntänyt kaikkia edellä mainittuja järjestelmiä käytännön ratkaisuissa, ja useimpia käytän myös itse jatkuvasti.

Autan sinua:

  • Ohjaamaan yrityksesi markkinoinnin kehitystä oikealle suunnalle
  • Luomaan tavoitteidesi saavuttamista edistäviä digitaalisen markkinoinnin strategioita
  • Toteuttamaan digitaalisen markkinoinnin strategiasi maailman tehokkaimmilla työvälineillä
  • Mittaamaan ja johtamaan digitaalista markkinointia selkeiden tavoitteiden ja numeroiden avulla.

Miten yhteistyö toimii käytännössä?

Konsulttina tarjoan ja myyn sinulle ja organisaatiollesi vain yhtä asiaa: muutosta. Muutos voi olla suuri tai pieni, mutta muutos tarvitaan, jotta asiat kehittyvät oikeaan suuntaan.

Muutos käynnistyy siitä, että tunnistetaan muutostarve. Tämän jälkeen voidaan määritellä tavoitetila, jonne halutaan päästä.

Muutoshankkeen toteutus riippuu ennen kaikkea halutun muutoksen syvyydestä.

Voin kouluttaa henkilökuntaasi tai olla konsultin roolissa kehittämässä strategioita ja prosesseja sekä viemässä niitä käytäntöön.

Olen sopimuksen mukaan käytettävissä suurempiin ja pienempiin kehityshankkeisiin – puoleksi päiväksi, päiväksi, viikoksi tai vaikka koko vuodeksi.

Ota yhteyttä

Soita minulle numeroon 050 3566 250 tai lähetä yhteydenottopyyntö.

Situation: FUBAR