Google-mainokset poistuvat hakutulossivun oikeasta reunasta

Google on viime päivien aikana toteuttanut yhden AdWords-hakumainonnan historian suurimmista uudistuksista. Google-mainokset poistuvat hakutulossivujen oikean reunan sivupalkista, jossa aiemmin oli paikka 8 mainokselle. Hakutulossivulla voi nyt näkyä enintään 4 mainosta luonnollisten hakutulosten yläpuolella ja entiseen tapaan enintään 3 mainosta luonnollisten hakutulosten alapuolella.

Miltä Googlen uusi hakutulossivu näyttää?

Uudessa hakutulossivun asettelussa AdWords-hakumainoksille on entiseen tapaan paikkoja maksuttomien hakutulosten yläpuolella. Useimpien hakujen yhteydessä mainosten määräkin pysyy ennallaan eli enintään 3 mainoksessa.

Kuten oheisessa kuvassa, joidenkin ”erityisen kaupallisten” hakujen yhteydessä hakutulosten yläpuolella voi näkyä jopa 4 mainosta.

Oikean sivupalkin mainosten tilalla on nyt pelkkää tyhjää. Hakutulosten oikealla puolella voi jatkossakin näkyä mainoksia, sillä uudessa järjetyksessä hakutulossivun oikea reuna on varattu tuotemainoksille (Shopping-kampanjat).

Google-mainokset katosivat hakutulossivun oikeasta reunasta

Hakutulossivu näyttää nyt sekä tietokoneilla että mobiililaitteilla katseltuna entistä samankaltaisemmalta, sillä mobiililaitteissa oikean reunan sivupalkkia ei ole ollut aiemminkaan.

Miten muutos vaikuttaa Google-näkyvyyteen?

Muutoksen todelliset vaikutukset antavat vielä odottaa itseään, mutta tässä joitakin päällimmäisiä ajatuksia.

Vähemmän mainoksia – enemmän kilpailua

Hakutulossivulla on nyt enintään 7 mainosta entisen 11 mainoksen sijasta. Tämä tarkoittaa ensinnäkin sitä, että kilpailu hakutulosten yläpuolisista mainospaikoista (paikat 1 – 4) tulee kiristymään, koska jääminen noilta paikoilta pois heikentää mainostajan näkyvyyttä hakutulossivulla merkittävästi. Ja kun kilpailu kiristyy, se yleensä tarkoittaa tässä yhteydessä mainosklikkauksista maksettavien hintojen nousua.

Toisaalta myös klikkauksista kilpailevien mainosten määrä pienenee, kun oikean reunan mainoksia ei enää näytetä. Tämän pitäisi parantaa jäljelle jääneiden mainosten klikkausprosenttia – etenkin kiinnostavimpien mainosten.

Mainoslaajennusten merkitys kasvaa

Koska yhä useampi mainosnäyttö tapahtuu hakutulosten yläpuolella ja kaikki mainosnäytöt joka tapauksessa ns. vasemmalla palstalla, Google voi näyttää mainosten yhteydessä aiempaa useammin mainoslaajennuksia, mikäli sellaisia vain on liitetty mainoksiin. Esimerkiksi sivustolinkki- ja sijaintilaajennusten merkitys tulee kasvamaan ja niiden luomista voi entistäkin lämpimämmin suositella kaikille AdWords-mainostajille.

Mainosten osuus hakutulossivun pinta-alasta kasvaa entisestään

Google olisi tuskin tehnyt tällaista muutosta ilman uskoa ja myös vuosia kestäneiden testien antamaa faktatietoa siitä, että uuden hakutulossivun avulla sen mainostuotot kasvavat.

Vaikka oikean reunan mainokset puuttuvatkin, mainosten osuus hakutulossivun pinta-alasta kasvaa muutoksen seurauksena. Mikäli hakutulossivulla näytetään luonnollisten hakutulosten yläpuolella 4 mainosta, luonnolliset hakutulokset valuvat entiseen nähden pykälän alaspäin. Maksuttomia hakutuloksia ei tavanomaisen kokoisella tietokoneen näytöllä enää näy yhtä enempää ilman sivun vierittämistä.

Nähtäväksi jää, kuinka paljon mainosten keräämien klikkausten osuus tämän seurauksena kasvaa. Hakukoneen käyttäjät suosivat edelleen maksuttomia hakutuloksia, mutta Googlen mittakaavassa pienetkin siirtymät maksuttomista klikkauksista mainosklikkauksiin tarkoittavat merkittäviä muutoksia mainosten tuottamassa rahavirrassa.

Hakukoneoptimointiin luottaville muutos aiheuttaa päänvaivaa, sillä maksuttomien hakutulosten kärkipään saavuttaminen on entistäkin tärkempää. Kilpailu laadukkaan sisällön tuottamisessa tuleekin kiristymään – mikä ei sinänsä ole huono asia, sillä laadukkaan sisällön merkitys kilpailukeinona on merkittävä ja kattaa paljon muutakin kuin pelkkien hyvien hakutulossijoitusten tavoittelun.

Mitä seuraavaksi?

Kuten sanottu, muutos on merkittävä ja sen vaikutukset selviävät seuraavien kuukausien aikana. AdWords-mainostajien on nyt syytä seurata tilinsä suorituskykyä erityisen aktiivisesti, jotta ennen kaikkea mahdolliset negatiiviset muutokset näkyvyydessä ja tuloksissa havaitaan nopeasti.

Sen verran merkittävästi muutoksesta on kyse, että nyt on tilausta vähän perusteellisemmallekin AdWords-tilin tehokkuuden analysoinnille ja tarvittaessa remontoinnille. Näin etenkin siinä tapauksessa, että tiliä ei ole koskaan huolellisesti auditoitu jonkun muun kuin tilin ylläpidosta vastaavan tahon toimesta.

,

Kommentointi on suljettu.

Se pyörii sittenkin.